Persisk Zeresk Polo( Recept på Saffranris med berberisk)

Efter veckoplaneringen visade klockan 15:46. Jag satt mig i bilen med en kurrande mage. Då tänkte jag på persisk saffranris med berberisk och grillade kyckling..hmm vad gött!! Jag bestämde mig att laga detta när jag kommer hem och skriva receptet för er med. Det är många som har frågat mig tidigare som ni får det här på min blogg istället. Ni får många goda recept och ni får gärna laga och ge kommentarer om vad tyckte ni om och hur smakade och om ifall du  har ett annat recept. 




Berberis      ca 100g

Gullök           1-2st medelstora

Strösocker    2msk

Saffran          1påse löses i hett vatten

Margarin/smör                  ca 35g

  

Fräs den hackade löken (löken ska inte bli brynt alls) i smöret på rätt svag värme.

Tvätta berberisen , häll i löken och rör lite grann.

Tillsätt socker och häll i ca 1dl vatten.

Sjud blandningen med svagt värmen tills allt vatten avdunstas.

  

Att koka Ris på Iranskt sätt!      

Jag brukar köpa långkornigt ris som Kurda, Khanom, Shiva, Roshan....som säljs på Orienthuset.

Jag räknar med ¾ dl ris per person .

Skölj och lägg riset i blöt med lite salt ett par timmar.

Koka upp ca 1L vatten med  2msk salt.

Häll i riset och koka det i 10-12min (beroende på rissort)

Häll det kokta riset i ett durkslag och spola igenom det med kallt vatten och låt det rinna av.

Smält ca 25-30g smör/margarin i en kastrull med 2-3 msk vatten och lite saffran.

Häll riset i kastrullen med tätt lock och svagt värme ca 5min.

Servera riset med berberis blandningen.



                                                                                               

Kommentarer
Postat av: Lea

Herregud!

Klart att jag ska sno denna recept, fast jag tvivlar på att min kommer se ut sådär god. Jag kan nästan känna lukten av den!



Kramar på dig

2008-09-01 @ 19:43:27
Postat av: ❤DENISE DORNELL❤

godnatt!:)

2008-09-01 @ 22:14:47
URL: http://dld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0